Sportowy filtr powietrza nie jest niezbędnym elementem w każdym motocyklu. Lecz zwiększając możliwości np. układu wydechowego (czyt. sportowego wydechu) lub zwiększając moc motocykla za pomocą tuningu elektronicznego (power comander), nie możemy zapomnieć o ułatwieniu silnikowi zasysania powietrza z zewnątrz.
Elementem, który hamuje ten proces jest seryjny filtr powietrza.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę pomiędzy standardowym filtrem powietrza a wyczynowym, sportowym filtrem firmy K&N lub BMC. Specjalna budowa powierzchni filtrującej jest przyczyną zwiększonego przepływu powietrza aż do 90%, w porównaniu do zwykłego filtra papierowego.
Struktura sportowego filtra powietrza to najwyższej jakości gaza bawełniana nasączona specjalnym olejem, ułożona pomiędzy dwoma aluminiowymi siateczkami.
Poważna ekonomiczna zaleta sportowego filtra to jego jednorazowy zakup, w przeciwieństwie do seryjnego, papierowego wkładu, który powinien być wymieniany co ok. 10.000-20.000km maksymalnie. Bawełniany sportowy filtr powietrza wymaga jedynie okresowej konserwacji co ok. 10.000-20.000km, (w momencie gdy na powierzchni filtra odłoży się ok. 2 - 3 mm warstwy brudu) za pomocą specjalnego zestawu czyszczącego, w postaci szamponu do jego umycia oraz specjalnej oliwki, do jego ponownego nasączenia. Czynność tę można spokojnie wykonywać samodzielnie, przy użyciu zestawu czyszczącego, lub powierzyć ją autoryzowanym stacją obsługi.
Należy tu pamiętać, że bezwzględnie nie wolno używać do regeneracji żadnych innych preparatów czyszczących oraz w żadnym wypadku nie używać sprężonego powietrza do usuwania zanieczyszczeń - może to doprowadzić do stałego uszkodzenia filtra, a co za tym idzie, do uszkodzenia silnika.
Poniżej przedstawiam montaż sportowego filtra powietrza
K&N w Hondzie CBR1000RR rok 2007 (ten sam filtr pasuje do wszystkich modeli fajera z roku 2004-2007!)
nr. katalogowy HA-1004 - CENA - PRZEJDZ DO NASZEGO SKLEPU
W skład kompletu wchodzą dwa! filtry które montuje się obok siebie w airboxie, instrukcja, 2 nalepki
1. Odkręcamy 2 śruby z siedzenia, i w sumie 6 śrub z nakładki na zbiornik:
2. ¦ciągamy nakładkę i odkręcamy po lewej i prawej stronie śrubę trzymającą zbiornik, po czym podnosimy go i blokujemy by nie przeszkadzał:
3. Odkręcamy 6 śrub z osłony airboxu, 2 śruby przytrzymujące komputer i odłączamy czujnik ciśnienie powietrza:
4. po zdjęciu osłony filtra oczom naszym ukazują się oryginalne filtry powietrza - demontujemy je przekręcając lekko w prawo wyciągamy do góry :
5. w miejsce oryginalnych wkładamy zakupione filtry K&N - (
uwaga: nie wkładamy oryginalnego plastikowego zaczepu ze starych filtrów):
6. zakładamy dekiel airboxu i dokładnie skręcamy by nie było żadnej szczeliny! zakładamy czujnik ciśnienie i przykręcamy komputer:
7. skręcamy bak, zakładamy nakładkę i siedzenie...
KONIEC!
Teraz możemy się cieszyć ze sportowych osiągów naszej maszyny. Żadnych regulacji nie przeprowadzamy bo komputer sam ustawi odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną pobierając dane z czujnika ciśnienia powietrza w airboxie